Трамп обіцяє взятися за фармацевтів. Чи варто боятися?


«Президент США Дональд Трамп готовий працювати з демократами в Конгресі щодо зниження цін на ліки», — заявила у вівторок радник Білого дому Келліанн Конуей.

 

Дійсно, хто як не президент, може знизити ціни на ліки. Але чи є у нього важелі?

 

Передвиборна критика Трампа на адресу фармацевтичної галузі та його обіцянки знизити ціни на ліки тримали фармацевтичні компанії в невіданні й очікуванні конкретних дій від федерального уряду, якому Трамп обіцяв дозволити напряму домовлятися про ціни на ліки з виробниками.

 

Після першого року правління Трампа фармацевтична промисловість зітхнула з полегшенням. Хоча президент іноді повертався до цього питання, його адміністрація не робила жодного кроку, які дійсно потрясли б фармацевтичну промисловість.

 

2018 рік став більш тривожним: в травні президент і секретар Міністерства охорони здоров'я і соціальних служб США Алекс Азар оприлюднили стратегію «Спочатку американські пацієнти» і план щодо обмеження цін на ліки, що відпускаються за рецептом. У план увійшли ініціативи щодо поліпшення конкуренції, створення основи для переговорів з виробниками ліків, створення стимулів для зниження цін на ліки; а також скорочення витрат з кишені пацієнтів.

 

Конкретні дії, вжиті Урядом, можна вмістити в короткий список:

 

- були запропоновані скромні реформи для прискорення процесу вирішення аналогів;

- скликана робоча група для вивчення ввезення ліків з інших країн;

- прийнято законодавство, що забороняє фармацевтам розповідати споживачам переваги щодо економії грошей при купівлі ліків без страховки.

 

Публічна увага Білого дому до ціноутворення на ліки спонукала в минулому році ці компанії взяти на себе зобов'язання добровільного заморожування цін. Pfizer (NYSE: PFE), Novartis (NYSE: NVS) заявили, що відкладають підвищення цін на деякі ліки після того, як президент закликав їх скоротити витрати. Але це була крапля в морі.

 

У січні Трамп заявив, що очікує значного зниження цін на ліки. Дивне очікування, враховуючи, що 28 найбільших виробників ліків, дотримуючись вимог нещодавно прийнятого закону про обов'язкове сповіщення за 60 днів, повідомили про значне збільшення цін на ліки. У число цих компаній увійшли Novartis, Bayer, GlaxoSmithKline і AstraZeneca (NYSE: AZN).

 

Короткостроковий успіх адміністрації Трампа закінчився. Він об'єднується з Конгресом і шукає нові шляхи впливу на фармацевтичних виробників. Демократи в Палаті представників оголошують головним пріоритетом в цьому році рішення проблеми високої вартості рецептурних ліків. Контрольований республіканцями Сенатський фінансовий комітет запросив керівників п'яти аптечних менеджерів 3 квітня дати свідчення про зростання вартості ліків, що відпускаються за рецептом.





Що можуть зробити законодавці?

Система відшкодування витрат на ліки в США непрозора. У різних аптеках ціни на одні і ті самі ліки можуть відрізнятися у десять разів. Уряд прямо не регулює ціни на ліки, а це означає, що фармацевтичні компанії можуть встановлювати будь-яку ціну на свій розсуд, як це зробив Gilead в 2013 році, коли він встановив ціну в $ 84 тис. За 12-тижневий курс лікування Совальді.

 

Medicaid — федеральна програма для покриття витрат на медичне обслуговування осіб з низькими доходами — вимагає від пацієнта сплати 20 % від вартості ліків з власної кишені, решту оплачує держава. Medicare — забезпечує страхування для американців старше 65 років — сплачує 95 % від вартості ліків.

 

Страховим компаніям, з якими був укладений договір на адміністрування Medicare, заборонено вести будь-які переговори на федеральному рівні щодо врегулювання цін. Система приватного страхування, що охоплює американців, які не беруть участі в Medicare або Medicaid, розбита на сотні різних роботодавців і страхових компаній, що обмежує їх можливості домовлятися з урядом про зниження цін на ліки.

 

Доходи від виробництва ліків в Сполучених Штатах за останні десять років зросли більш ніж удвічі. Основним ключем до цього високого доходу є постійне підвищення цін.

 

Фармацевтичні компанії працюють на відносно малорегульованому ринку і підвищують ціни на ліки більше рівня інфляції. Це дозволяє їм постійно збільшувати свої доходи. Та сама AstraZeneca, незважаючи на чесне виконання обіцянок президента, відзначила зростання продажів в кінці 2018 року, і сам виробник заявив, що тепер очікується період стійкого зростання «на роки вперед». Продажі продукції компанії за три останніх місяці зросли на 8 %.

 

Загальна виручка, однак, впала на 14 % до $ 5,34 млрд. Врешті, позначилося виконання обіцянок Президентові, але протягом року компанія зберігала свої фінансові показники без змін